Zo wordt druk geen stress!

We hebben het allemaal druk, heel erg druk. Als jonge vader van twee kinderen, een drukke baan, veel sporten, sociale activiteiten is het moeilijk om de balans te vinden. Er zijn genoeg bordjes om in de lucht te houden.  Ik heb het druk, maar ik heb (nog) geen stress. Hoe zorg ik ervoor dat druk geen stress wordt? En wat kan jij doen om minder stress te ervaren.

Af en toe vraag ik mezelf wel eens af: Hoe doe ik het zelf eigenlijk? Mijn jongste slaapt nog steeds niet door. Ondanks dat ik veel over het onderwerp slaap schrijf, slaap ik zelf te weinig. Iedereen weet hoe belangrijk slaap is. Een van de beste manieren om een stressvolle periode het hoofd te bieden is: Slaap goed en ontspan (maar dat is juist zo moeilijk als je veel last van stress hebt).

Dit artikel gaat niet over slaap maar over stress. En als je stress hebt dan slaap je minder goed. Hoe pak je stress aan? Het begint met de vraag: Wat is stress? Het antwoord: Druk! Nou ja, niet helemaal. Het druk hebben is nog geen stress. Druk wordt stress wanneer je gaat ‘herkauwen’ (HBR). Een situatie uit het verleden of de toekomst steeds herhalen in je gedachten zorgt voor stress. Steeds terugkerende gedachten en bijbehorende negatieve emoties zorgen ervoor dat je lichaam in een vecht/vlucht respons terecht komt. Je ervaart stress..

Een aantal bewezen tips die jou kunnen helpen om stress te voorkomen.

Leef in het Nu

Iedere ochtend als ik naar mijn werk ga zet ik de autoradio uit en probeer ik zo ontspannen mogelijk naar mijn werk te rijden. Hoe ik dat doe? Zorg ervoor dat je ontspannen maar alert in je auto zit. Ga heel bewust rijden. Het stoplicht springt net op rood, irritatie borrelt op. Wees je hiervan bewust en sta toe dat deze irritatie er is. Ga niet herkauwen: Dit stoplicht staat altijd op rood! Door dit stoplicht kom ik altijd te laat, etc… Welke gedachten heb je tijdens het rijden? Welke lichamelijke signalen komen er in je bewustzijn binnen? Wat gebeurt er met je ademhaling als je bijvoorbeeld rechts wordt ingehaald?

Er is geen ruimte om te kunnen ‘herkauwen’ als je in het ‘nu’ leeft. Je lichaam is het mooiste middel om in het ‘nu’ te kunnen blijven en zijn. Zodra je je bewust bent van de irritatie die je ervaart ben je in het ‘nu’. Tip: Concentreer je heel bewust op je ademhaling. Je ademhaling is nooit in de toekomst of in het verleden. Zolang je brein bezig is met focussen op de ademhaling is er geen ruimte om te herkauwen.

Focus je op zaken die je kunt controleren

Focus houden op zaken die je wel kunt ‘controleren’ voorkomt wederom het eindeloos nadenken over zaken waar we geen invloed op kunnen uitoefenen.

Toen ik werd geconfronteerd met een reorganisatie bij een van mijn oude werkgevers was ik in eerste instantie geneigd om me stil te houden en er zo voor te zorgen dat ze me niet zouden ‘zien’. Dat ik op een magische wijze mijn baan zou mogen behouden. Zoals een bang hert in de koplampen kijkt voordat het wordt aangereden.

Ik realiseerde me een paar dagen later dat dit me niets zou opleveren. Een dag later maakte ik een lijst met zaken waar ik wel invloed op had. Mijn CV, mijn netwerk, personal branding, maar nog belangrijker ik zorgde voor mijn eigen gezondheid. Zit je in een moeilijke periode, maak dan een lijst en schrijf daar de zaken op waar je invloed op kan uitoefenen. Zo ga ik altijd drie keer per week sporten. Hoe druk ik het ook heb. Tip: Zit je in een stressvolle periode kies dan vaker voor jezelf. Neem tijd om te sporten, gezond te eten, en te ontspannen..

Relativeer

Sommige mensen maken met hun gedachtepatronen enorme catastrofes en creëren zo stress in hun hoofd.  Kleine gedachten worden gigantische verhalen die je niet meer loslaten. Volgens Harvard zou je deze technieken om te relativeren eens moeten proberen:

  1. Vergelijk; Hoe erg is deze situatie in vergelijking tot een andere ergere situatie. Je plaatst zo zaken in perspectief. De automobilist die mij rechts inhaalt doet niet meer ter zake als ik het vergelijk met de ziekenhuisopname van mijn zoon.
  2. Stel vragen aan jezelf over de situatie: Doet dit er nog toe over twee jaar? Wat is het ergste dat er kan gebeuren?
  3. Ander perspectief; Stel jezelf de vraag: Wat is een kans in deze situatie? Wat kan je van deze situatie leren?

Laat los

Oh ja, daar had ik nog niet aan gedacht! Ik moet gewoon loslaten! Lekker makkelijk gezegd Henk Willem! Kom nou eens met iets waar ik wat aan heb!

Terecht als je dit nu denkt. En deze stap is de allermoeilijkste. Je brein is namelijk geprogrammeerd om problemen te blijven herhalen tot er een oplossing is. Deze oplossing kan een letterlijke oplossing zijn maar kan ook een leermoment zijn. Dit betekent dat er soms ook gewoon actie ondernomen moet worden. Je problemen aanpakken, de pijn onder ogen durven komen. Stel jezelf de vraag: Welke actie wordt hier gevraagd?

Wat als niets helpt? Bijt dan gewoon op je nagels. Dat helpt ook. 😉

Share Button

8 comments

  1. Jeejjjjj wat mooi omschreven, ik ga dit ook delen want daar is het veel te interessant voor en mensen zullen dit echt herkennen 💡

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *