Synchroniseer je hart! Meer ontspanning en rust in je hoofd

Afgelopen zaterdag 27 juni was het precies 1 jaar geleden dat mijn zus overleed. Het afgelopen jaar is verschrikkelijk snel voorbij gegaan. Therapie, de rechtszaak,  huis verkocht, dochter gekregen, werken, sporten, druk, druk en nog eens druk… Door deze drukte voel ik me regelmatig onrustig en ben ik minder productief. Hoe kan dat? En wat kan ik er aan doen?

Onrust

Iedereen kent wel van die momenten waarop je je gejaagd voelt. Ook al zit je stil op een stoel dan nog probeert de onrust in je hoofd je te bewegen tot (meestal) doelloze actie. Ik heb hier zelf ook regelmatig last van en het kan soms zeer ongemakkelijk voelen. Maar wat voelen we dan precies? Een emotie? Een gevoel? Wat is eigenlijk het verschil tussen die twee?

Om te leren wat onrust is is het handig om eerst iets te weten over je hart.

 De melodie van je hart

De slag van ons hart brengt het krachtigste signaal van het menselijk lichaam voort. Ons hart pompt constant bloed door ons lichaam en de hartslag is als het ware een constant aanwezige melodie. Deze melodie heeft effect op alle organen in ons lichaam. Is de melodie rustig en ontspannen dan heeft dit ook een ontspannen effect op de rest van ons lichaam. Andersom werkt dit precies hetzelfde, slaat je hart een stressvol ritme dan zorgt dit voor een stressvoller lichaam. Dit gebeurt via een elektromagnetisch veld. Hoe werkt dit?

elektromagnetisch veld van je hart beïnvloed je omgeving

Entrainment

Christiaan Huygens (1656) beschreef als eerste entrainment. Hij had meerdere staande klokken in zijn kamer staan en merkte op dat de slingers van de klokken synchroon bewogen. Ook als hij ze expres in een ander patroon liet bewegen bewogen ze binnen een paar minuten weer synchroon. De grootste en zwaarste slinger zorgde ervoor dat alle slingers weer synchroon liepen, dit gebeurde door trillingen via de houten vloer.

Menselijke organen zijn net als de klokken, ze volgen het ritme van de zwaarste slinger, bij de mens het (sterkste signaal) elektromagnetische veld van het hart

Organen synchroniseren

Je hart heeft, net als de klok met de grootste en zwaarste slinger, een bepalend effect op de andere organen. Is jou hartslag mooi coherent dan heeft dit een bepalend effect op je gemoedstoestand. Voel je je ontspannen of juist erg onrustig?

Melodie is trainbaar

Het mooie aan deze zogenoemde melodie is dat deze goed trainbaar is. En dan bedoel ik niet met sporten maar met ademhaling. Via de ademhaling kan je de coherentie van je hart vergroten. Meer over coherentie in een volgende blog. Je kan hiermee je lichaam ‘synchroniseren’ waardoor je meer rust ervaart en je je concentratie beter kan vasthouden.

Hoe doe ik dat?

Een aantal tips die mij helpen om tot een rustiger gevoel te komen. Mindfulness helpt erg goed maar probeer dan de volgende tips in acht te nemen:

  1.  Adem in een vast ritme, niet eerst langzaam en dan weer snel…
  2. Zorg ervoor dat de uitademing altijd iets langer is dan de inademing. Bijv. 6 seconden in en 7 seconden uit. Volg altijd regel 1. ik gebruik hiervoor de app Breathe to Relax uit de appstore.
  3. Focus op positieve ervaringen, dit zorgt ervoor dat je hormonen aanmaakt die je hartslag positief beïnvloeden. Bijvoorbeeld het gevoel toen je kampioen werd of een grote zakendeal had binnen gesleept!

Vind je mijn verhaal interessant? Deel hem dan op sociale media, thanks!

Share Button

One comment

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *