Slapen is presteren!

Slapen is presteren!

Welkom op mijn ‘beter presteren begint bij jezelf’ blog. Dit is mijn eerste blog en er zullen in het aankomende jaar meerdere volgen. Deze eerste blog gaat over slapen!

 

Eigen verantwoordelijkheid in zorg

Mijn naam is Henk Willem Olivier en ik omschrijf mezelf meestal als iemand die anders tegen dingen aankijkt. Laat ik mezelf verduidelijken. Ik heb de opleiding fysiotherapie doorlopen (heel erg leuke opleiding). Daar leerde ik hoe ik mensen moest begeleiden, trainen, masseren, mobiliseren etc… Eerlijk gezegd heb ik er nooit veel vertrouwen in gehad! Natuurlijk als iemand een blokkade heeft en de manueel therapeut manipuleert dit dan is de bewegingsuitslag daarna groter en hopelijk de pijn minder. Toch voelde het voor mij niet goed, de verantwoordelijkheid lag voor mij teveel bij de zorgverlener en niet bij de klant (een patiënt is voor mij een klant).

Hier zit precies waarom ik wil bloggen? Mijn mening kunnen geven over onderwerpen waar ik iets over wil zeggen. Bijvoorbeeld het onderwerp meer eigen verantwoordelijkheid in de zorg.

De afgelopen jaren heb ik veel gewerkt met (top) managers, zeer succesvolle zzp’ers, topkoks en prachtige organisaties waar door middel van allerlei projecten aandacht wordt gevraagd voor meer eigen verantwoordelijkheid in: je houding, je werk, je gezondheid, je gezin en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Slapen krijgt pas aandacht als het niet lukt

Dit zijn grote onderwerpen die je eerst klein en begrijpbaar moet maken om mensen niet te laten afhaken. Ik zal in mijn blogs proberen grote onderwerpen bespreekbaar te maken door dit te doen. Zoals het onderwerp slaap, een fascinerend onderwerp waar boeken over vol geschreven zijn maar wat nooit echt de aandacht krijgt die het verdient! Ja, het krijgt de aandacht als je een slaapprobleem hebt. Voor de duidelijkheid dit blogje gaat jouw slaapprobleem niet oplossen, maar misschien leer je iets over slaap.

‘Slaap wordt de nieuwe seks’ schreef Marian Salzman al in 2007. Waarom is slaap zo belangrijk voor ons? En hoe kan je meer uit je nacht halen zodat je uitgerust wakker wordt.

Slaap omschrijving:
Slaap is de periode van inactiviteit en afwezigheid van wakend bewustzijn, waarbij het lichaam tot rust komt. De slaap-waak ritmiek wordt bij mensen en dieren geregeld door gebieden in de hersenstam en de hypothalamus. Slaap wordt gekenmerkt door subjectieve kenmerken (goed, slecht, diep, ondiep), het patroon van perioden van slapen en waken binnen 24 uur, en fysiologische kenmerken.GAAP! 😉

Zonder slaap geen herstel

Slaap betekend herstel! Misschien wel bijna letterlijk. Ik zal de van Dale bellen en vragen of er achter het woord herstel slaap kan komen te staan.

Herstellen doen we niet zomaar, de overtuiging die veel mensen hebben is dat je hersteld als je wakker bent en niet actief bent. Fysiek herstel je natuurlijk als je net hebt hardgelopen en daarna op een stoel gaat zitten om uit te rusten. Natuurlijk is dat een vorm van herstel!
Een mens moet op meerdere vlakken herstellen, namelijk; mentaal, emotioneel, fysiek en misschien ook wel spiritueel (als je nu afhaakt dan snap ik dat helemaal ;-)). Mijn grootmoeder zei vroeger al: ‘De uurtjes voor twaalf tellen dubbel.’ Waarom? Uit onderzoek blijkt nu dat in de eerste uren van de slaap, de diepe slaap, het lichaam groeihormonen aanmaakt. Deze zorgen voornamelijk voor het fysieke herstel. Daarom liggen (top)sporters altijd vroeg in bed, ergens tussen 22.00 en 23.00 uur.

Emotioneel herstel volgt in de laatste fases van de slaap. Dit gebeurt in de zogenaamde REM slaap. Deze fase van de slaap neemt toe bij emotionele ervaringen, complexe leerervaringen. Je kunt je voorstellen dat een verstoorde slaap kan leiden tot een verminderde prestatie gedurende de dag.

 

Fysieke activiteit en slaap

Onvoldoende lichaamsbeweging leidt tot een minder diepe slaap en ook een minder goed herstel. Uiteraard is sporten laat in de avond ook niet aan te raden. Hierdoor komt je lichaam in een verhoogde staat van paraatheid en zal het even duren voordat je de slaap kan vatten.

 

Hoe val je beter in slaap

Hieronder een aantal tips die ervoor kunnen zorgen dat je makkelijker in slaap valt:

  1. Zorg ervoor dat je lichaam en geest een uur voor het slapen gaan kan ontspannen. Je hersenen zijn geen P.C. die je ieder moment uit kan zetten.
  2. Drink geen alcohol, alcohol verminderd de kwaliteit van je slaap.
  3. Slaap in een frisse (15-18 graden), donkere kamer met voldoende zuurstof.
  4. Ga overdag naar buiten. Meer zonlicht overdag zorgt voor een verbeterde melatonine aanmaak in de avond en je valt makkelijker in slaap.

Wat doen jullie om beter te slapen en om makkelijker in slaap te komen?

Sleep_slapen is presteren

Share Button

5 comments

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *