Slapen is presteren! Deel 3! Slaap en geheugen!

Slapen is presteren #3 Slaap en Geheugen!

Een gebrek aan voldoende slaap leidt tot verminderde productiviteit en persoonlijk welzijn. Ook zorgt een slechte nachtrust voor een groter risico op de openbare veiligheid. Slaap gebrek leidt tot meer verkeersongelukken en grote ongelukken waarbij lange werkdiensten met weinig rust een grote rol spelen. Denk hierbij aan militairen, medewerkers op een boorplatform, en zo zijn er wel meer situaties te verzinnen. Complexe taken in combinatie met weinig slaap kunnen een cocktail vormen die leiden tot menselijke fouten met ernstige gevolgen. EĆ©n op de vijf verkeersongevallen in de VS ontstaat door slaap tekort. Niet alleen voor mensen die werken onder moeilijke omstandigheden doen er verstandig aan om voldoende te slapen.

Ook voor kantoormedewerkers is slaap tekort funest voor hun performance. Dokter Czeisler pleit al jaren voor een cultuursomslag binnen de machowereld van de grote bedrijven. Hij maakt zich ernstige zorgen om de trend dat mensen steeds minder gaan slapen. Niet alleen leidt dit tot een verminderde productiviteit en een grotere kans op fouten maar ook op depressiviteit en burn-out.

Slaapgemiddelden

Een tekort aan slaap leidt tot een vermindering van cognitieve functies: aandacht, concentratie, probleemoplossend vermogen, beoordeling, planning en cijfermatig inzicht. Allemaal zaken die essentieel zijn voor de mens om goed werk te kunnen verrichten.

Complexe taken leren vereist slaap

De universiteit van Chicago concludeerde dat slapen helpt bij het leren van gecompliceerde taken. In een studie waarbij de deelnemers een videospel moesten leren waren veel van deze deelnemers deze vaardigheid weer kwijt na 12 uur iets anders te hebben gedaan. Nadat de deelnemers hadden geslapen beheersten ze weer de vaardigheid die nodig was om het computerspel te kunnen spelen. Met andere woorden slapen consolideert en verbeterd het leren gedurende een dag. Het speelt een belangrijke rol bij het aanleren van speciale vaardigheden zoals rekenen en taal maar ook motorische vaardigheden zoals je ziet bij monteurs, tennissers en bergbeklimmers. Dit suggereert ook dat slapen een belangrijke rol speelt voor een goed geheugen. Zowel cognitief als ook motorisch.

Slaap is essentieel voor wat we wel en niet onthouden

Naast een cognitief en een motorisch geheugen hebben we ook een emotioneel geheugen. Slapen speelt een belangrijke rol in wat we wel en niet onthouden van een werkdag. Zo kan ik me nog erg goed herinneren dat ik bij mijn vorige werkgever een medewerkersbijeenkomst had waarin een aantal medewerkers te horen kreeg dat 35% van het personeel ontslagen zou worden. De emotie die hierbij hoorde is wat de herinnering triggert en er voor zorgt dat deze definitief wordt opgeslagen. Ik kan me echter niet herinneren welke dag het was en wat ik die dag droeg qua kleding. Slaap zorgt ervoor dat gebeurtenissen met een hoge emotionele waarde beter worden onthouden dan zaken die een mindere waarde hebben. Een ander voorbeeld is de juwelier die wordt overvallen. Hij herinnert zich levendig het wapen waarmee hij werd bedreigd maar de details van de aanvaller is hij vergeten. Een emotionele waarde koppelen aan je werkzaamheden kan dus helpen bij het beter onthouden van je taken die bij deze opdracht horen.

Het belang van slapen

Sommige onderzoekers zeggen zelfs dat je voor iedere twee uur dat je waker bent een uur moet slapen. Het slapen zorgt ervoor dat we uitvogelen wat al deze ervaringen die we opdoen voor ons betekenen. We hebben slaap nodig om erachter te komen wat het nut van het leven is šŸ˜‰ Slapen is als een stukje extra training waarin het noodzakelijke van wat je leert onthoudt en al het overbodige vergeet. Wat we niet moeten vergeten is dat we in een informatie overvloed leven. In een dag nemen we net zoveel informatie tot ons als 200 jaar geleden in een heel leven. Tegelijkertijd proberen mensen hun leven in te richten met veel minder slaap. Dit is een gevaarlijke combinatie als het gaat om geheugenverlies en hersenziekten als we ouder worden.

In mijn eerdere blogs over slaap vind je tips en handvatten om tot een betere nachtrust te komen. Deze vind je hier.

In slaap vallen is natuurlijk ook een heerlijke bezigheid šŸ˜‰

 

 

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *