Slapen is presteren #4 De werkelijke effecten van slapen!

Lekker fris en fruitig opgestaan vanmorgen? Ja? Mooi zo, want slapen is belangrijk voor een heleboel dingen! In deze blog wil jullie op de hoogte brengen van de effecten van kortdurend slaapgebrek (1 nacht) en langdurig slaapgebrek (langer dan een week met minder dan 6 uur per nacht slaap). En een passende oplossing uiteraard!

In mijn eerdere blogs over slaap vind je de antwoorden om tot een kwalitatief betere slaap te komen. Slaap is essentieel voor het mentale, emotionele en fysieke herstel van ons lichaam. Slapen is voor ongeveer 80% verantwoordelijk voor ons herstel. Niet goed kunnen slapen leidt dus tot fysieke, emotionele en mentale problemen (1+1=3).

1 nacht slecht slapen!

Na slechts 1 nachtje slecht te hebben geslapen gebeuren er al heel veel dingen in het lichaam. Zoals:

  • Meer honger overdag / meer overgewicht / minder succesvol kunnen volhouden van een dieet
  • Grotere kans op ongelukken / meer files
  • Je weerstand is lager / vaker ziek
  • Je ziet er minder mooi uit / minder benaderbaar voor klanten
  • Hersencellen sterven af / oeps… Kan niet goed zijn ­čśë
  • Emotioneel minder stabiel / Lijkt me niet handig op het werk
  • Slechter geheugen / met wie had ik een afspraak?

Met andere woorden, slecht slapen heeft een prijs!

Slaap problemen op de lange termijn!

Als slapen echt een structureel karakter krijgt heeft dat gevolgen voor:

  • Risico op een hersenbloeding verviervoudigd.
  • Risico op obesitas
  • Correlatie tussen slaapgebrek en kanker
  • Kans op Hart & vaatziekten vergroot
  • Risico op diabetes
  • Spermacellen verminderen
  • Risico op vroegtijdig overlijden

Ik wil niet te lang stilstaan bij deze uitkomsten, deze spreken voor zich.

Slapen is ontspanning!

Goed slapen is een luxe die niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Toch is het (bovenstaande in ogenschouw nemend) fijn als slapen iets is wat gemakkelijk gaat. Slapen is de diepste vorm van ontspanning, wat betekent dat bij voldoende ontspanning slapen beter zal gaan.
In mijn vorige stuk over Flow kan je lezen hoe je balans kan houden tussen Ik, werk, en priv├ę. De meeste activiteiten die zorgen voor voldoende ontspanning vallen onder ‘Ik-tijd’. Denk aan: sport, lezen, gamen, etc… Alles wat je zelf graag wil (klinkt ego├»stischer dan het is). Wat we zien in de maatschappij is dat er voor de ‘ik-tijd’ bijna geen ruimte meer is. De druk om te voldoen aan alle verwachtingen is enorm, met als gevolg meer stress, waardoor de meeste mensen minder tijd gaan besteden aan zichzelf.

Slapen
Auf dem Ofen 1895 door Albert Anker Slapende kinderen

 Slapen en mindfulness

Stress lijkt vaak een grote boosdoener, het maakt ons alerter, verhoogd cortisol spiegels, en stimuleert ons ‘fight or flight’ systeem. Mindfulness is een mooie methode om alertheid te verminderen en om te voelen wat er in je lijf gebeurt. Je bewust zijn van wat er in je lichaam gebeurt is de eerste stap naar meer ontspanning. Het herkennen en erkennen van deze signalen zijn essentieel om hier iets tegen te doen. Mindfulness kan hier een grote bijdrage in leveren. Met technieken die ons parasympatische zenuwstelsel activeert en waardoor het lichaam meer ontspant en tot rust komt.

Tot slot nog even lachen om de stress van anderen. ­čśë

Bron: http://www.huffingtonpost.com/2014/01/08/sleep-deprivation_n_4557142.html?utm_hp_ref=tw

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *