The Golden Circle van productiviteit

Alle marketing professionals kennen de Golden Circle van Simon Sinek. Een prachtig model wat zo krachtig is omdat het zo eenvoudig is. Wat kan een werkgever en een werknemer nou leren van deze man? Ik denk dat elke persoon iets kan leren van het onderstaande filmpje.In deze blog zet ik uiteen waarom dit een positief effect kan hebben op werknemers en werkgevers.

Laten we eerst kijken naar een verkorte versie van de Golden Circle van Simon Sinek.

 Golden Circle: It all starts with: Waarom ;-)!

Laten we beginnen met een groot voorbeeld, een land. Om Nederland naar een volgend niveau te brengen zal het land zich af moeten vragen: Waarom? Wat is het bestaansrecht van Nederland?

Nederland als handelsland!

Om bij de Golden Circle van Sinek te blijven. Nederland weet heel goed ‘wat’ ze doen. Nederland exporteert goederen naar voornamelijk Duitsland. We weten ook heel goed ‘hoe’ we dit doen, namelijk als doorvoer land voornamelijk via de haven van Rotterdam. Ik chargeer expres een beetje maar het idee is duidelijk, hoop ik :-).

Nederland als tolerant land.

Al sinds jaar en dag is Nederland een tolerant land. Het had hierin ook geen keus. Iedereen moest welkom zijn om handel mee te kunnen drijven. Hier hoorden bepaalde normen en waarden bij die het mogelijk maakten om iedereen te accepteren zoals hij/zij is. Alleen hierdoor werd vrije handel mogelijk. Dit is de ‘waarom’ van Nederland. Is Nederland zijn bestaansrecht aan het verliezen?

Elk individu moet zich afvragen wat zijn ‘ waarom’ is!

Iedere Nederlander kan zichzelf de cliché vraag stellen. Waarom kom ik mijn bed uit elke morgen? Of wat misschien voor de gemiddelde Nederlander wat meer van toepassing is: Waarom ga ik elke ochtend in de file staan? De meeste werknemers in Nederland weten hier volgens mij geen antwoordt op te geven. Dit is erg jammer! Volgens mij is het namelijk zo dat iedere werknemer die weet wat hij wil, waar hij naar toe wil en wat zijn kansen zijn om daar te komen, harder werkt en productiever is. Ik stel je drie vragen:

  1. Wat doe je? (makkie!)
  2. Hoe doe je dat? (USP? Makkie!)
  3. Waarom doe je dat? (uhhh…)

Personal branding is de toekomst.

Iedere medewerker van de toekomst zal zichzelf beter dan ooit moeten kunnen vermarkten. Persoonlijke marketing wordt de sleutel waarom een opdrachtgever voor jou zal kiezen. Denk hierbij niet aan extra opleidingen die iemand heeft gedaan (uiteraard is dit de basis). Maar voornamelijk op de gebieden:

  1. Zelfkennis
  2. Compassie
  3. Optimisme
  4. Sociale vaardigheden
  5. Kunnen afzien

De oplettende lezer heeft nu al door dat dit de competenties zijn van het EQ. Het antwoordt op de ‘waarom’ vraag van Simon Sinek zit hierin voor ieder mens verborgen!

Wat, hoe en waarom EQ?!

In een wereld die steeds verder verhard en versnelt is een hoog EQ van doorslaggevend belang om te kunnen blijven presteren. Mensen worden meer verantwoordelijk voor hun eigen inkomsten. Meer hierover vind je in ‘de toekomst van duurzaam presteren’.  Zelfkennis over waar je capaciteiten liggen op kennis niveau is een, maar weten waar je capaciteiten liggen op emotioneel niveau is veel lastiger. Jezelf hierin persoonlijk ontwikkelen is de basis voor een succesvolle en passievolle carrière. Zonder deze kennis doet een mens ook niet waar hij voor gemaakt is en kan geen bewuste keuzes maken ten aanzien van taken en relaties. Je leeft niet vanuit de ‘waarom’ vraag. De Golden Circle, leef van binnenuit, vanuit je passie.

Leiders van de toekomst hebben compassie!

Compassie is voor veel mensen een lastig woord. Het staat voor veel mensen voor medelijden, maar dit is het niet. Als je naar het woord compassie zoekt op wikipedia dan linkt wikipedia je zelfs automatisch door naar medelijden. Toch heb ik hier een andere mening over. Ik volg hierin Richard Boyatzis een expert op het gebied van emotionele intelligentie. Zaken doen in de toekomst zal steeds meer gebaseerd zijn op de ‘gun’ factor en deze wordt gecreëerd door vertrouwen. Vertrouwen wordt op zijn beurt gecreëerd door compassie. Dit staat voor:

  1. Ik hoor je
  2. Ik voel je
  3. Hoe kan ik je helpen

Op deze manier zal er altijd vertrouwen zijn hoe slecht een project ook gaat. Mensen die authentiek, oprecht en goed kunnen luisteren worden vaak beschouwt als mensen met compassie. Deze mensen leven vanuit de ‘waarom’ vraag.

Compassie als onderdeel van de Golden Circle

Sociale vaardigheden laat je gevoel spreken

Simon Sinek legt het al mooi uit in zijn filmpje op youtube. Wat, hoe en waarom komen overeen met het Neo, paleo en archi niveau van onze hersenen. Onze taalvaardigheid ligt in het neo niveau van onze hersenen. Onze gevoelens liggen in het archi en paleo niveau. Dus je verstand zit in zweden en je gevoel in Tokio. 😉

Wees Mindful!

Durf te investeren in mindfulness en of meditatie. Op deze manier kom je dichter bij jezelf, je gevoel en zul je deze misschien beter kunnen verwoorden. Wees niet bang als het dan nog steeds niet lukt. 85% van onze communicatie is non verbaal dus je uit jezelf toch wel zoals je wil. Zorg alleen dat je jezelf niet tegen spreekt. 😉

Optimisten zijn productiever!

In een wereld die versnelt en verhard zullen projecten relatief vaak fout gaan. Dit zorgt uiteraard voor stress en onderlinge spanning. Jezelf een optimistische houding aanleren kan hierin geen kwaad. Hoe langer je blijft hangen als ‘slachtoffer’ of in hoe-heeft-dit-me-nou-kunnen-gebeuren. Hoe meer tijd en geld je verliest in je project. Neem verantwoordelijkheid, leer van fouten en kijk positief vooruit!

Kunnen lijden, leidt tot prestaties!

Als je weet waarom je elke ochtend in die file gaat staan en je komt tot de conclusie dat je dat doet omdat je een baan hebt waar je veel uithaalt dan is dit blijkbaar de moeite waard. Fysiek, mentaal en emotioneel lijden om een taak te volbrengen klinkt onlogisch en contraproductief. Toch zijn mensen die kunnen afzien om een doel op de lange termijn te behalen gelukkiger dan de mensen die dit minder goed kunnen. Ze kijken over het algemeen ook optimistischer aan tegen de rot klusjes die nu moeten gebeuren. Durf naar je eigen taken te kijken in het grotere plaatje. Ben ik bezig met de essentie om op koers te blijven of ben ik met randzaken bezig? Randzaken kan je overdragen en als je met de essentie bezig bent wees dan blij. Dit betekend dat je een stapje dichterbij je doel gekomen bent!

Conclusie

Als het nou gaat over een land een organisatie of een persoon, het heeft altijd zin om de Golden Circle van Simon Sinek te hanteren. De waarom vraag is essentieel!? (denk nu niet aan die irritante reclame van een paar jaar geleden! Waarom…? Waarom…?). 😉
Simon Sinek laat in zijn Golden Circle prachtig zien waarom zoveel mensen geen enkel idee hebben waarom ze voor een baas werken, waarom ze voor een bepaald merk werken, of misschien wel; waarom ze met een bepaalt type partner zijn getrouwd!?
Werkgevers zouden er goed aan doen om deze onderwerpen al in het aanname beleid door te voeren. Medewerkers met een heldere visie, een doel waar ze zichzelf naartoe willen ontwikkelen heb je meer aan dan een medewerker die komt werken voor het resultaat, namelijk de bonus.

Andere mening of visie? Deel deze in de comments! Dit waardeer ik enorm!

 

 

 

 

 

 

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *