Meditatie voor prestaties

Leer mediteren voor betere werkprestaties

Mediteren en mindfulness zijn enorm populair op het moment! Op dit moment zijn er bijna een miljoen Nederlanders mininmaal eenmaal per week met een van beide bezig. Dit is niet alleen goed voor het het individu maar ook voor de productiviteit! 

Ongeveer 2500 jaar geleden leefde de Boedha. Hij beschreef al dat het lichaam input (data) binnenkrijgt door sensorische deuren. Alle input die het lichaam binnenkrijgt; geuren, geluiden, aanrakingen, beelden, smaken. Het lichaam is geconditioneerd om hier blind op te reageren. Denk maar aan nagels die over een schoolbord gaan. Alleen al bij de gedachte krijg ik kippenvel.  Bij deze sensorische input hoort ook een emotie. En deze emotie is onplezierig met als gevolg dat we dit willen aanpakken. In het voorbeeld van de nagels over het schoolbord zullen we wegdraaien van het geluid en onze handen over de oren leggen. Naast deze reacties kan het zijn dat de hersenen hier ook allerlei herinneringen bij haalt.

boedha_original
Meditatie voor prestaties

Reageren als een kip zonder kop

Ons lichaam reageert continue zonder dat we ons daar bewust van zijn. En dit gebeurt bijna altijd omdat ons lichaam iets ervaart wat onplezierig is. Als onze bureaustoel niet lekker zit dan gaan we continue verzitten. De broeksriem die te strak zit doen we deze losser. De vaatwasser die stinkt doen we snel dicht. Overal zullen we op reageren door deze prikkels te ontwijken. Dit is ook niet zo gek want het is voor een deel ons overlevingsmechanisme. Angst en pijn zijn mechanismen waardoor we signalen binnenkrijgen die ervoor zorgen dat we niet in een gevaarlijke situatie terecht komen. Daarnaast is het voor een deel ook aangeleerd! Mijn moeder die angstig reageert op een spin die over de vloer kruipt kan je beschouwen als een overlevingsmechanisme maar in 2014 is dit niet echt noodzakelijk. Dit kan ook betekenen dat je lichamelijk reageert op een boze collega zonder dat je je hier bewust van bent.

De sensaties die horen bij de emoties

Het fysiologische paspoort van angst is redelijk makkelijk. Mijn moeder ging letterlijk achteruit en het liefste even op een stoel staan bij het zien van een grote, harige spin ;-). De spieren verstrakken, de bloeddruk stijgt, de ademhaling versnelt. Welke sensaties horen bij jou emoties? En wat is een werksituatie die voor jou leidt tot een emotie? Voor mij persoonlijk vind ik het moeilijk om te onderhandelen. Dit zijn de momenten waarop ik zweethanden krijg en snel genoegen neem met hetgeen me wordt aangeboden.

Meditatie zorgt voor:

  • Meer vertrouwen; het zorgt voor een sterkere verbinding met jezelf. Dicht bij jezelf blijven is een kracht die veel medewerkers ontbreekt.
  • Meer focus; De stanford universiteit heeft onderzocht dat medewerkers die mediteren hun taken beter prioriteren.
  • Meer kalmte; Meditatie zorgt voor een minder hoge cortisol spiegel waardoor je kalmer en meer beheerst overkomt. Hierdoor heb je zenuwen beter onder controle en is het makkelijker om spannende situaties tegemoet te gaan.

Hieronder enkele filmpjes die mij erg geïnspireerd hebben!

Mediteer jij al? En wat betekent dit voor jou in je carrière?

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *