3 Tips voor een betere werk & privé balans!

Afgelopen zaterdag is mijn zoon 1 jaar oud geworden! Hij is een fysiek ingesteld mannetje wat al liep toen hij 11 maanden oud was. Uiteraard ben ik enorm trots op mijn kleine spruit die groeit als kool. Als jonge vader (32 ;-)) wil ik zoveel mogelijk meemaken van de kleine stapjes die hij dagelijks maakt. Voldoende aandacht houden voor mezelf in een tijd waarin mijn gezin en werk veel tijd vragen is erg lastig. Hoe houd ik de balans? En hoe kan jij voor jezelf balans creëren?

Tijdsdruk

Wat ik voornamelijk ervaar als jonge vader is tijdsdruk. Gebrek aan tijd is een constante factor waar ik rekening mee moet houden. Het zorgen voor een juiste balans zorgt voor een constant gevoel dat ik ergens te kort schiet. In de tijd met mijn zoon, de tijd met mijn vrouw, vrienden, sport, lezen, studeren, schrijven etc….

PC_origineel
Werkdruk en werktijd trekken aan de balans

Emotionele druk

Veel mensen die ik heb mogen coachen door de jaren heen ervaren dit totaal niet. Er kunnen twee dingen aan de hand zijn: 1)ze erkennen het probleem niet, de struisvogels. Of 2)ze erkennen het probleem wel maar weerleggen deze met de gedachten dat ze een drukke baan hebben! Pas als de partner gaat klagen of een van de kinderen vraagt: Waarom ga je nooit mee voetballen papa? kan er daadwerkelijk het besef komen dat er iets moet veranderen. Dit leidt tot emotionele druk. Bij het ervaren van druk maakt ons lichaam chronische stresshormonen aan. Deze hormonen zorgen ervoor dat er van alles in ons lichaam gebeurt: Hartslag, bloeddruk, spierspanning en de alertheid verhoogt. Deze fysiologische reacties (ik noem slechts enkele) triggeren in ons brein een emotie. Hierdoor kan je je boos, bedroefd, bang of berouwvol voelen… Hierdoor ontstaat een vicieuze cirkel waardoor meer stresshormoon wordt geproduceerd en de balans steeds meer verdwijnt.

Tip 1: Wees egoïstisch

Dit is de allerbelangrijkste tip die ik kan geven maar ook meteen de moeilijkste. In mijn werk heb ik meerdere grote teams mogen begeleiden en coachen. Een oefening die ik vaak deed met deze groepen was dat de individuen van de groep zichzelf mochten indelen in een categorie. Er zijn drie categorieën: 1)Geen balans tussen ik, werk en privé 2) een redelijke balans tussen ik, werk en privé en 3) een goede balans tussen ik, werk en privé. Wat je zou verwachten is dat iedereen zichzelf zou indelen in categorie twee. Maar dit gebeurde minimaal. Een groot deel van de mensen plaatste zichzelf in groep 1 en een groot deel in groep 3. Er bleef ongeveer 20% over in groep 2. Wat maakt groep 3 zo uniek? Je kunt het natuurlijk al raden, wees egoïstisch. Om balans te creëren is enig egoïsme noodzakelijk. Is er voldoende egoïsme aanwezig om je eigen grenzen goed aan te kunnen geven?
Wees niet bang maar probeer door iets egoïstischer te zijn je grenzen van jezelf en de ander te leren kennen. Deze grenzen zijn essentieel voor werkelijk contact en zal de kwaliteit van je relatie met je partner, collega, vrienden ten goede komen. Als je de grenzen van je omgeving nooit voelt heb je dan wel contact?

Tip 2: Less is more

Veel mensen willen graag meer leuke dingen doen. Meer tijd doorbrengen met hun kinderen, meer sporten, meer musea bezoeken etc… Dit is echter niet mogelijk als er niets verandert aan de keuzes die worden gemaakt. Veel mensen hebben hun agenda zo vol staan met afspraken dat sporten of iets anders er echt niet meer bij kan zonder dat dit de balans verder verstoord. Er zal daadwerkelijk eerst iets minder gedaan moeten worden voordat er iets bij kan. Maak een overzicht van alle wekelijkse dingen en beoordeel deze of ze er werkelijk toe doen.

overdenking_origineel
welke keuzes moet ik maken voor een betere balans?

Tip 3: Ga voor kwaliteit niet kwantiteit

Laat ik eerlijk zijn. Ook ik heb moeite om mijn tijd goed te verdelen. Wat ik wel probeer te doen is bewuste keuzes maken en van deze keuzes dan ook te genieten. De volgende keuzes maak ik heel bewust:

  • Drie keer per week sporten (geen discussie ;-))
  • 1 dag minder werken voor een papadag
  • Minimaal 1 keer in de maand uit eten met mijn vrouw
  • Aan tafel eten niet op de bank
  • Na 19 uur niet meer werken (uitzondering daargelaten)

Het klinkt zo makkelijk als ik het teruglees. Gewoon doen! Nee, zo simpel is het helaas niet. Toch is het verstandig om hier tijd en aandacht aan te besteden want je bent niet de enige die hier moeite mee heeft. Sterker nog. Je partner waarschijnlijk ook! Ga het gesprek met elkaar aan en maak keuzes, want als je geen keuzes maakt verlies je je grenzen en is de kans groot dat er een energielek ontstaat.

Misschien wil je in een reactie laten weten hoe jij de juiste balans houdt?

 

 

Share Button

3 comments

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *