Coherentie: Ga stress te lijf!

In mijn vorige blog ‘synchroniseer je hart!’ schreef ik al over coherentie. Wat is coherentie en wat kan je ermee? Ons hart klopt een aantal malen per minuut. In rust ergens tussen de 60 en 90 keer. Je kan dit vergelijken met een toerenteller van een auto.

Hoe hoger het toerental hoe groter de belasting voor de motor. Toch zegt dit getal nog helemaal niets over hoe gestrest iemand is. Waar naar gekeken moet worden is de tijd tussen de hartslagen in. Je leest het goed, de tijd tussen de hartslagen in..

In between!

Als je een hartslag hebt van, laten we zeggen 60 slagen per minuut, dan wil dat nog niet zeggen dat de tijd tussen deze slagen in iedere keer precies 1 seconde is. De tijd hiertussen varieert. Deze variatie is van essentieel belang als je wil werken aan stress of stressreductie. Deze variatie wordt ook wel hartritme variabiliteit genoemd of afgekort HRV. Deze variabiliteit zorgt voor een bepaald patroon (afb 1).

Hartcoherentie
Afbeelding 1

 

Hoog VS Laag

Zoals te zien is in afbeelding 1 gaat de hartslag gestaag op en neer over een bepaalde periode, dit is een mooi golvend patroon wat synchroon loopt met ons ademhaling (volgende blog). De lage coherentie ziet er heel anders uit, veel chaotischer. Dit geeft mooi aan hoe ons hart reageert op stressvolle prikkels. De stress is eigenlijk direct ‘zichtbaar’ in de coherentie van ons hart.

Stress

Wat is stress? Wikipedia zegt: ‘Stress is een vorm van spanning die in het lichaam van mensen, dieren of planten optreedt als reactie op externe prikkels en die gevolgd wordt door een bepaald patroon van fysiologische reacties.’ Ik ben het hier niet helemaal mee eens omdat stressprikkels bij mensen ook worden veroorzaakt door bepaalde gedachtepatronen (de gedachte aan een stressvolle situatie kan al tot stress leiden).

Stress

Adem voor meer coherentie

De coherentie wordt dus deels bepaald door de mate waarin je stress ervaart. Stress is spanning gekoppeld aan interne of externe gebeurtenissen die het lichaam in arousal brengen. De externe dingen die gebeuren buiten het menselijk lichaam zijn meestal niet beïnvloedbaar. Wat wel beïnvloedbaar is zijn je interne processen en je omgang met externe situaties. Je kan je fysiologie en je gemoedstoestand beïnvloeden door je ademhaling. In mijn vorige blog lees je hoe je met je ademhaling aan de slag kan.

Meer coherentie? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief..

 

 

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *