90 dagen mediteren. Wat levert het op?

Mediteren is erg populair op het moment. Zo zijn er in Nederland wekelijks meer dan 1 miljoen mensen bezig met Yoga, meditatie of mindfulness. Ook ik kan wel wat meer innerlijke rust gebruiken en me meer bewust zijn van het moment. Ik leef immers in het nu en niet in het verleden of de toekomst. 

Ongemerkt leefde ik vaak in mijn hoofd en liet me leiden door mijn gedachten. En gedachten hebben nogal de neiging om je mee te nemen in verhalen die niets meer zijn dan, ja, gedachten.. Is dat erg? Nee, erg is het niet, maar je leeft in het ‘nu’ en zodra je je laat meeslepen door je gedachten leef je in het verleden of de toekomst.

Om meer in het nu te leven heb ik een aantal dingen gedaan en gelaten. Zo ben ik gaan mediteren met behulp van de app Buddhify, heb ik twee boeken gelezen van Eckhart Tolle en ben ik minder koffie gaan drinken.

Buddhify

Ik heb de app Buddhify op mijn telefoon gezet. Een app die vol staat met meditaties die je op elk moment van de dag kunt doen. De app heeft een handig overzicht waarin de meditaties zijn opgedeeld in categorieën. Met verschillende stemmen, statistieken die bijgehouden worden en het bedieningsgemak vind ik deze app zijn geld meer dan waard. Ik heb 90 dagen lang dagelijks gemediteerd met behulp van deze app. Voor meer info http://buddhify.com

MediterenMediteren

Eckhart Tolle

Naast het gebruik van de app heb ik twee boeken gelezen: ‘De kracht van het nu’ en ‘Een nieuwe aarde’. Beide van Eckhart Tolle. Tolle schrijft in zijn boeken vooral over het ‘nu’ en hoe je in het ‘nu’ kan blijven. Ook Tolle’s video’s zijn meer dan het bekijken waard op youtube. Met veel humor en totaal niet zweverig vertelt hij haarfijn wat je kan doen om meer bewust te leven. Je vind zijn youtube kanaal hier.

Mediteren met BuddhifyMediteren

Koffie

Het laatste wat ik heb gedaan is het drastisch verminderen van koffie inname. Ik dronk gerust acht koppen koffie op een dag en soms meer. Dit heb ik terug gebracht tot maximaal 1 kopje per dag. Dit lijkt misschien triviaal maar we weten allemaal dat koffie een stimulerende invloed heeft op ons lichaam. Meer dan 5 koppen per dag leverde mij een gespannen gevoel op. Weer de vraag:’Is dat erg?’ Nee, maar zodra ik niet bewust stilstond bij deze gespannenheid (dat deze werd veroorzaakt door de koffie) plakten mijn hersenen op deze gespannenheid het label stress of angst. Deze angst leidde weer tot negatieve gedachten, wat weer leidde tot meer gespannenheid. Dit hoeft natuurlijk allemaal niet te gebeuren, maar ergens in dit proces vindt er een identificatie plaats zodat ik me gespannen ging voelen. Feitelijk was er niets meer aan de hand dan dat ik teveel koffie had gedronken.

Spiegel

Een belangrijke les die ik heb geleerd in de afgelopen 90 dagen is dat het lichaam en geest elkaar spiegelen. Is het lichaam gespannen dan is de geest dat ook. Is de geest gespannen dan volgt het lichaam vanzelf. Ze spiegelen elkaar.. Met ademhalingstechnieken kan het lichaam zich ontspannen (zelfs in lastige situaties). Dit gaat natuurlijk een stuk lastiger als je 8 kopjes koffie op hebt. 😉 Feit blijft dat ik mijn gemoedstoestand positief of negatief kan beïnvloeden met: Voeding, gedachten en ademhalingstechnieken.

Stoppen met denken

Heb je wel eens geprobeerd om te stoppen met nadenken? Nee? Dat moet je eens proberen. Je zult zien dat het best lastig is. Nu ik dagelijks mediteer merk ik pas hoe vaak ik in gedachten ben. Deze gedachten zijn zo krachtig dat ik hierdoor volledig in het onbewuste word getrokken. Meditatie helpt om in te zien dat je brein niets liever wil dan gedachten creëren.  Daar is ons brein voor gemaakt, om de mens te laten nadenken over dingen die opgelost moeten worden. Dit is een enorm evolutionair voordeel ten opzichte van andere zoogdieren. Helaas zit er ook een keerzijde aan al dat denken. Denken gebeurt vaak in het verleden of de toekomst. Met als gevolg dat je niet in het nu bent. Veroordeel jezelf niet door jezelf kwalijk te nemen dat je nadenkt tijdens je meditatie. Dat is hetzelfde als jezelf veroordelen dat je hart bloed rondpompt. Het brein wil namelijk niets liever dan nadenken, neem het hem eens kwalijk, zo is die geboren ;-).

Als je al wat vaker hebt gemediteerd of aan mindfulness doet dan hoor je vaak: laat alles er zijn zoals het is, zonder oordeel. Ik heb lang problemen gehad met deze zin. Wat ik geleerd heb is dat ik altijd een oordeel heb, maar mijn aanname was altijd dat deze zouden verdwijnen als ik vaak mediteer. Onzin natuurlijk! Het brein, lichaam en zijn gedachten/emoties kan ik observeren zonder dat ik me er mee identificeer.

Emoties

Hetzelfde geldt voor emoties. Emoties zijn een tijdelijk fysiek signaal waar we met ons brein een label op plakken: Boos, Blij, Bedroefd, Bang of een afgeleide daarvan. Een emotie is echter niet wat een  mens is, een emotie is namelijk tijdelijk net als een gedachte. Zodra er identificatie optreed met iets wat tijdelijk is heeft de onbewustheid gewonnen.

Vasthouden leidt tot lijden!

Zodra ik me vasthoud aan zaken die tijdelijk zijn leidt dit vroeg of laat tot lijden. En ik kan het hier opschrijven maar dat betekent nog niet dat ik nooit meer lijd. Ik ben me er wel bewust van en dat is al een voordeel waardoor ik sneller herstel. Waar kan een mens zich aan vasthouden/mee identificeren:

  • Vorm (huis, lichaam, auto).
  • emoties/gevoelens (boos, blij, bang, bedroefd)
  • Perceptie (Met welke bril kijk je naar de wereld en is dat de waarheid?)
  • Mentale gedachten (gedachten of denkbeelden)

Illusies

Laat ik heel kort zijn over de effecten van mediteren. Wie verwacht dat meditatie de oplossing is voor al zijn of haar problemen komt bedrogen uit. Alle emoties, gevoelens en gedachten die ik had voordat ik ging mediteren zijn er nog steeds. Wat is het verschil? Ik ben me bewuster van deze dingen en laat me er niet door leiden. Door me er niet mee te identificeren ben ik sneller in staat om bewust te handelen, spreken, nadenken.

Wat leverde het mij op?

  • Minder nagelbijten
  • rustiger in mijn hoofd
  • Meer focus
  • minder snel laten leiden door gedachten en emoties
  • Minder angst, gespannenheid
  • Weerbaarder tegen externe prikkels
  • Meer bewustzijn
  • Meer veerkracht, beter omgaan met tegenslag

Vragen?

Wil je me vragen stellen over deze blog? Schroom niet en stel ze gerust!

Mediteren
Mediteren met Buddhify

 

Share Button

2 comments

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *